Sundhedsguide: Sådan holder du dig ung

Sundhedsguide: Sådan holder du dig ung

De fleste danskere vil gerne bevare deres ungdommelige look, selvom det bliver sværere og sværere i takt med alderen. Men selvom alderen er umulig at vinde over sin alder, kan man gøre meget for at holde sig sund og bevare sig gode udseende. Så hvis du selv trænger til et par gode indspark, får du her fem råd til at holde dig ung.

1: Spis sundt – vælg den dårlige fastfood fra! 

Det er vigtigt, at du spiser sundt igennem hele livet, da det er godt for din hud og din krop. Når du er i tyverne kan du lettere holde til at spise usundt, men hvis du fortsætter med at gøre det, rammer det dig pludselig en dag.

Det gælder både for mænd og kvinder, men de ekstra kilo sætter sig forskelligt alt efter køn. Selvom de ekstra kilo faktisk kan være med til at udglatte dine rynker, så er det ikke en god idé at være overvægtig, hvis du gerne vil holde dig ung.

Din krop er sundere, hvis du ikke er overvægtig, men der er ikke noget galt med at have en almindelig vægt. Det er det, som du skal gå efter, hvis du gerne vil være sund og glad i dit liv.

En anden grund til at spise sund mad er, at det ikke er godt for din hud, hvis du hele tiden spiser junkfood. Det er vigtigt, at du spiser grøntsager, og at din kost ikke kun indeholder tomme kalorier. Du kan med fordel droppe cola og pommes frites, da alt for meget af det er dårligt for din hud, da det er fyldt med fedt som beskadiger huden, hvilket ligesom alkohol kan gøre, at man kommer til at se væsentligt ældre ud end man er. Dette betyder derfor at man i takt med alderen, bør tænke mere over, hvad man putter i munden eller bestiller, når man skal ud at spise. Når man går ud og spiser, bør man have disse tanker med i baghovedet, og bør derfor huske at vælge nogle lidt sundere alternativer. Der findes heldigvis mange steder, hvor der er stort fokus på dette, blandt andet hos Jenses Bøfhus der er berømte for deres lækre salatbar og dere fedtfattige takeaway.

 

Dyrk motion hver dag – i mindst 30 minutter 

Det er vigtigt, at du dyrker motion hver dag, hvis du gerne vil have en sund hud. Det er godt for kroppen og din hud, hvis du sørger for at dyrke motion. Eksperter siger, at vi helst skal have pulsen op i minimum 30 min. om dagen.

Herudover er det en god idé, at du bevæger dig meget i hverdagen. Flere undersøgelser er kommet frem, som viser, at det måske ikke er nok, at vi bevæger os 30 min. om dagen. Vi skal generelt have en sundere livsstil, hvor vi står mere op og går mere rundt.

På en arbejdsplads kan du implementere det ved at stå mere op. De fleste arbejdspladser har i dag hæve- sænkeborde, fordi der herhjemme har været stort fokus på, at vi skal kunne stå op og arbejde. De fleste danskere er ikke så gode til at gøre det. Nogle eksperter siger, at vi bør stå op 4 timer om dagen, og det er der næppe mange af os, som egentlig gør.

Herudover er det en god idé at gå mere rundt. På din arbejdsplads kan du gå mere, når du henter kaffe eller holder pauser. Du bør ikke sidde ned i længere perioder ad gangen. Det er vigtigt, at du hele tiden går rundt og bevæger dig. Hvis du gør det, er det ikke så slemt, at du sidder meget ned.

 

4: Sov 7-9 timer hver dag – og hold sengetiderne! 

Rigtig mange sover ikke nok. Det skal vi have ændret på, for søvn er noget af det bedste, hvis vi gerne vil have  en sundere hud og krop. Din krop har brug for god søvn. Det er også grunden til, at nye børneforældre ofte ser meget trætte ud, fordi ens barn har det med at vågne på de mest mærkelige tidspunkter.

Her er det vigtigt, at man ikke er bange for at tillade sig selv en lur. Det kan desuden være en god idé for alle at indføre en lur i deres program, for der er ikke noget, som giver mere energi end en lur.

I første omgang bør du dog finde ud af, hvor mange timers søvn du skal have hver aften. Her kan det anbefales, at du starter med at finde ud af, hvor mange timers søvn du har behov for. Du skal starte med at få alt den søvn, som du overhovedet kan, og efter en uges tid vil din krop begynde at vågne op på et bestemt tidspunkt. For nogle mennesker er det 8 timer, mens det for andre kun er 7 timer.

Men du må ikke bilde dig selv ind, at du kun behøver 4 timers søvn, hvis du aldrig kan komme ud af din seng. Så har du helt sikkert brug for flere timers søvn.

Især din hud har brug for det.

 

4: Hvis alt andet fejler – overvej kosmetisk hjælp

Den metode som, har vist sig at virke bedst mod rynker, er botox. Mange har en negativ holdning til botox, selvom det er helt uskadelig. Ofte kan du overholde alle gode råd om kost, søvn og motion og alligevel få rynker.

Her er botox en god løsning for dig. Når du får botox slipper du for rynker. Generelt er det en god idé ikke at overdrive, når det kommer til botox, men hvis du har en god privatklinik, så kan de rådgive dig om brugen af det. Det kan du læse mere om på botox-behandling.dk.

Der findes også andre ting, som du kan gøre. Det kommer helt an på, hvor og hvorfor du har rynker. Men stort set alle kan få gavn af en lille smule botox. Hvis du nogensinde har undret dig over, hvorfor alle er så flotte i Hollywood film, så er botox helt klart årsagen.

 

5: Brug nat- og dagscream – vær god mod din hud 

Det er vigtigt, at du hele tiden passer på din hud. Hver aften bør du gøre den rent, inden du smør huden ind i creme. Du må aldrig bruge creme, uden at du har rengjort huden.

Det er en god idé, at du både bruger en creme om morgenen og om aftenen. Du kan også overveje at bruge en creme, når du har dyrket motion. En gang om ugen bør du vaske dit ansigt med en ansigtsscrub, da det fjerner alle de døde hudceller.

Med disse råd får du en flottere hud længe, og husk at der altså ikke er noget galt med at supplere disse råd med botox.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.