Sådan finder du overskud i hverdagen

Sådan finder du overskud i hverdagen

Det er nemt at komme ind i en dårlig spiral, hvor man mangler overskud i en stresset og hektisk hverdag. Sommetider kan det være små ting, som kan gøre den store forskel, så du pludselig får overskuddet igen. Her får du nogle råd til, hvordan du genvinder energien.

Hvis du går og hænger lidt med hovedet og mangler energi i hverdagen, så er du langt fra den eneste. Rigtig mange danskere fortæller, at der mangler det nødvendige overskud i hverdagen, og at det efterhånden er blevet en ond spiral for dem. Måske er det nu på tide at få gjort noget ved det, så du genvinder energien. Her får du nogle råd til at få hverdagen på skinner igen.

Få styr på pinlige lidelser

Der er få ting, som kan gå en mere på, end hvis man lider af nogle pinlige lidelser, som man ikke rigtig kan komme af med. Det kan være hårdt både fysisk og psykisk at rende rundt med en lidelse, som man ikke har lyst til, at andre skal kende til. Der er ingen tvivl om, at du bliver gladere som menneske, hvis du får styr på disse lidelser.

Det kan være, du har svært ved at præstere seksuelt, når det gælder. Det kan også ske, at du har nogle ting siddende på kroppen, som ikke ser særligt lækre ud, og som skal behandles på den rette måde. Uanset hvad du lider af, bør du gøre noget ved det, så du kan øge dit overskud. Pinlige lidelser tager alt for meget fokus, og du mister koncentrationen for mange gange dagligt, fordi du tænker på det.

Klik her for at læse mere om pinlige lidelser, og hvordan du kommer af med dem. Du kan også købe en lang række produkter, som hjælper dig videre, så du slipper for dine problemer.

Dyrk motion

Hvis du virkelig mangler energi og overskud i hverdagen, kan det meget ofte skyldes, at du ikke er i god nok form. Det er ikke nødvendigt at kunne løbe et maraton, men alle mennesker har brug for at dyrke motion, så de holder kroppen bedst mulig i gang. Der findes mange måder, hvorpå man kan holde sig i gang, også selvom man har nogle fysiske udfordringer med sig. Er du ikke så meget til at løbe, så kan du springe på cyklen eller gå en tur, hvor du får forbrændt nogle kalorier. Du kan også lave noget styrketræning, som også gavner dig i andre sammenhænge af livet, fordi du bygger dine muskler op, så de kan modstå et større pres.

Selvom det kan virke hårdt og udfordrende at dyrke motion, så giver det dig langt mere energi, end det tager fra dig. Efter en gang træning er du lige pludselig i stand til at overskue langt flere ting i din hverdag, og dit hoved tænker klarere, fordi du har fået et afbræk. Forskning viser også, at hjernen fungerer langt bedre, hvis kroppen har holdt sig i gang.

Spis forholdsvis fornuftigt

Det behøver ikke være så helligt, og hele madplanen behøver ikke at sidde lige i skabet altid. Det er dog vigtigt, at du får noget mad, som giver dig energi i din hverdag, og som du ikke kører træt i. Vælg nogle sunde alternativer, som du bliver mæt af, og som du rent faktisk godt kan lide. Er du typen, som bliver hurtigt træt af den samme mad, så varier lidt ekstra, så du ikke kører død i tingene. Mangler du overskud i hverdagen, bør du tænke nogle mindre mellemmåltider ind, så du holder energiniveauet oppe hele dagen.

Løs dine personlige problemer

Er der nogle ting, som du går og tænker på i hverdagen, så er det altid en god idé at få dem løst. Det kan være, du har nogle personlige problemer med en ven, som tager din opmærksomhed, og det vil derfor give dig ny energi at få snakket ud om tingene. Det kan også være, du har brug for at fortælle din kæreste nogle ting, som har gået dig på, og så bør du gøre det, så du igen kan fokusere på andre og mere behagelige ting.

Måske har du ikke som sådan problemer, men du har fået dårlig samvittighed, fordi du ikke har ringet til eller besøgt dine forældre eller bedsteforældre i et stykke tid. Selvom du måske har travlt, så er det stort set altid en god investering at få det gjort. Modtageren af opkaldet eller besøget bliver altid rigtig glad, og du får set nogle mennesker, som står dig nær. Samtidig får du måske lettet din samvittighed en lille smule, og det kan gøre en stor forskel i hverdagen.

Giv en masse kærlighed

Selvom det egentlig handler om, at du selv skal have mere overskud, så tænk også på, hvordan du kan give andre det. Der er få ting, som er mere givende, end når man mærker, at man gør andre mennesker glade. Nogen gange kan det være en stor tjeneste, som gør en kæmpe forskel for en anden person, og andre gange er det blot en sød bemærkning eller en hjælpende hånd, som kan gøre himlen lidt lysere.

Hvis du hver dag tænker over, hvordan du kan gøre andre mennesker glade, så bliver du automatisk også selv til et gladere menneske. Selvfølgelig skal du ikke altid tilsidesætte dig selv, og du skal huske dine egne behov, men de færreste mister ret meget ved at sende et smil afsted mod andre mennesker.

Gør noget godt for dig selv

Selvom du skal være god mod andre, skal du også huske dig selv. Sommetider kan det være en god idé at stoppe helt op og mærke efter, hvad man selv har brug for. Måske har du haft en stresset tid, hvor du har sagt ja til lidt for mange aftaler, og du har egentlig bare behov for at ligge på sofaen med noget chokolade og se en film. Det kan også være, du har brug for at forkæle dig selv med lidt lækker aftensmad, så du igen mærker, hvordan det føles at have det rigtig godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.