Der er adskillige årsager til, hvorfor du bør benytte online marketing, når du skal markedsføre dine produkter eller ydelser.
Vi har nedenfor samlet nogle af de vigtigste årsager, og overvejer du online marketing, så læs med her.
Forbrugerne bruger meget tid online
En af de allervigtigste årsager til, at online marketing bør være en del af din marketingindsats er, at det er her dine forbrugere bruger meget af deres tid hver dag.
I og med, at de bruger meget tid online, er det også her, du med højst sandsynlighed kan nå ud til potentielle kunder.
Din virksomheds succes og vækst afhænger af kunderne, og det er derfor vigtigt, at du befinder dig online.
Dog skal man huske, at det ikke er nok at have en online tilstedeværelse. Med den stigende popularitet, er det også stor konkurrence på de online platforme.
Derfor er det vigtigt at være konsekvent med sin online marketingindsats, spille på unikke ting, og lave regelmæssige indlæg, hvis man vil nå ud til sin målgruppe.
Overvejer du eksempelvis at befinde dig på de sociale medier, er det især vigtigt at fokusere på at skille sig ud.
Et eksempel herpå kan være bedst-billigst.dk, som blandt andet sælger nye vinduer. Dette er en relativt almindelig produktkategori, og der er mange virksomheder, der udbyder vinduer.
Derfor er det især vigtigt i en situation, hvor du udbyder et relativt generisk produkt, at skille dig ud med en unik marketingindsats, hvis du vil nå ud til din målgruppe på de yderst konkurrenceprægede sociale medier.
I bedst-billigst.dk’s tilfælde, hvor de vil sælge nye vinduer, kan de spille på prisen, idet de giver en webrabat på 40 %, og er højst sandsynligt de eneste – eller en af de få – der gør det.
Ved at spille på noget, som er unikt for deres virksomhed, gør de sig selv mere attraktive i potentielle kunders øjne, og der er højere sandsynlighed for, at de når ud til deres målgruppe.
Det er omkostningseffektivt
Som bekendt, er marketing en af de største omkostninger, når du har en virksomhed. Det kræver nemlig både tid og ressourcer at blive kendt blandt potentielle kunder, og begge dele koster mange penge.
Selvom man også bruger penge på markedsføring på internettet, kan det vise sig, at det er omkostningseffektivt.
Online marketing giver nemlig mulighed for at lave en avanceret målretning. Dette betyder, at du ved hjælp af markedsføring på de digitale platforme kan rette din marketingindsats direkte mod en potentiel kundekreds.
På denne måde undgår du at bruge penge på at markedsføre til forbrugere, som højst sandsynligt ikke vil reagere på din markedsføring, og du får altså dermed mere ud af dine omkostninger.
Lad os tage et eksempel. Cchobby.dk sælger hjemmelavede julegaver. Sætter de en annonce i et boligmagasin, er der sikkert mange der ser den, men der vil højst sandsynligt være yderst få der rent faktisk har et behov for deres produkt, idet deres markedsføring ikke er målrettet mere specifikt.
I modsætning hertil, vil de have mulighed for at få langt flere reaktioner, hvis de målretter deres markedsføring online, til præcis den kundekreds, som har et behov for deres specifikke produkt – nemlig julegaver, som du helt selv laver.
Dette kan de eksempelvis gøre ved at målrette deres markedsføring mod dem, der specifikt søger på ”lav selv julegaver” eller lignende.
På denne måde vil du være sikker på, at din markedsføring bærer frugt, og du ikke bruger penge på markedsføring mod forbrugere, der ikke har interesse for dit produkt eller din ydelse.
Kommunikation begge veje er i stigende grad vigtigt
Størstedelen af de traditionelle, offline, marketingmetoder, eksempelvis printede annoncer, handler helt simpelt om blot at formulere virksomhedens budskab og lade potentielle kunder se det.
I sådan markedsføring opfordrer man oftest til at reagere på en specifik måde, eksempelvis ved at købe et specifikt produkt eller få et uforpligtende tilbud.
Selvom dette i visse tilfælde kan være utrolig effektivt, er det også begrænset hvad man kan opnå, idet denne form for markedsføring er envejskommunikation.
Her bliver modtagernes mulighed for at blive forvirret over reklamen og deres behov for yderligere information ikke taget i betragtning, hvilket højst sandsynligt er årsagen bag de begrænsede resultater.
Bruger man modsat online marketing, åbner det op for helt nye muligheder. Her kan man nemlig kommunikere begge veje, eksempelvis ved at respondere på følgeres kommentarer på de sociale medier, eller ved at give dem nemme løsninger til, hvordan de kan få mere information.
Denne tovejskommunikation er især fordelagtig, idet den bevirker, at man kan skabe stærke relationer med potentielle kunder.
Dette vil også ændre din målgruppes syn på dig som virksomhed. De vil nemlig gå fra at tænke, at du kun forsøger at sælge dem ting til at se din virksomhed som en god kilde til at opnå informationer fra.
Ved at opbygge relationer med dine kunder, opbygger du en større chance for at de vil handle hos dig og blive ved med at komme tilbage, samt anbefale din virksomhed til andre.
Internettet er altid åbent
Nogle virksomheder har åbent alle timer af døgnet, mens markedsføringsteamet ikke er til rådighed 24 timer. Her er online marketing også en fordel.
Ved at være tilstede online, markedsfører du nemlig dig selv online, uanset om dit markedsføringsteam aktivt er i gang eller har fået fri.
Ved online tilstedeværelse, eksempelvis ved hjælp af en hjemmeside eller en side på de sociale medier, kan dine potentielle kunder nemlig til al tid finde dig online.
Din målgruppe har højst sandsynligt forskellige dagsmønstre, skemaer og lignende, og du kan dermed ikke nå ud til alle på ét specifikt tidspunkt.
Er du online, behøver du heller ikke at finde det optimale tidspunkt at markedsføre på – uanset hvornår dine potentielle kunder bruger internettet, kan de finde dig online, og du markedsfører dermed din virksomhed til al tid.
Ikke kun markedsføringen, men også dit salg vil have gavn af dig. Afhængig af hver enkelt person i din målgruppe, har de som nævnt forskellige rutiner, og shopper også online på forskellige tidspunkter.
Din webshop er altid åben, hvilket vil gøre dine chancer for forøget salg større, på grund af øget tilgængelighed.