Magnesium – hvorfor er det vigtigt?

Magnesium – hvorfor er det vigtigt?

Der er mange fordele ved at indtage magnesium. Dette kan blandt andet være reducerede symptomer fra ting som kroniske smerter, sløvhed og søvnløshed. Magnesium beskytter også kroppen mod en række kroniske sygdomme, især de der forbindes med ældning og stress.

Magnesium er blevet ”genopdaget” for relativt nylig, og forskere indenfor medicin anbefaler et øget dagligt indtag. I nogle tilfælde anbefaler de endda en fordobling i forhold til de tidligere anbefalinger. Dette har en række helbredsmæssige fordele, såsom beskyttelsen mod knogleskørhed og forhøjet blodtryk.

Magnesium er afgørende for at kunne leve, nødvendig for et godt helbred og derudover en vital komponent i vores celler, der hjælper vores krop med opretholde balancen, undgå sygdom, håndtere stress, og opretholde en generel tilstand af velvære.

 

Hvem kan drage fordel af magnesium?

Magnesium er kendt for at reducere anspændthed i musklerne, mindske smerte forbundet med migræne, forbedre søvn og generelt afhjælpe en række neurologiske tilstande som angst og depression.

Tilstande der er forbundet til ens magnesiumniveau inkluderer:

  • Hovedpine
  • Muskelspasmer/kramper
  • Angst
  • Depression
  • Autisme/ADD
  • Søvnløshed
  • Psoriasis, akne og eksem
  • Astma
  • Blodtryk
  • Diabetes

Disse er blot nogen af de tilsande, som magnesium har en effekt på.

Magnesium arbejder inde i vores celler, kroppens kraftværker, fabrikker og kontrolcentre.

Fordi magnesium er en essentiel del af mange hundrede biomekaniske reaktioner, der konstant finder sted i vores krop, så reagerer kroppen, musklerne, hjernen og hjertet på dets tilstedeværelse eller mangel på samme.

 

Hvilken effekt har magnesium?

De fleste ved at kalk er vigtigt for kroppen. For vores knogler og tænder, blandt andet. Derimod er der ikke ret mange, der ved at magnesium er mindst lige så vigtigt, om ikke vigtigere. Som direkte resultat deraf, er magnesiummangel et almindeligt problem. Faktisk er det de færreste der får den mængde magnesium, som de rent faktisk bør.

Der er femten essentielle mineraler, som vores krop skal have for at fungere ordentligt. Disse kan dele ind i ”mikromineraler”, altså dem vi kun skal bruge meget lidt af, og så ”makromineraler”, som er dem vi skal have større mængder af.

De seks mineraler, som vi skal have 250mg af om dagen inkluderer:

  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium
  • Fosfor
  • Natrium
  • Klorid

Kroppen skal bruge disse på faglig basis, da den ikke kan fremstille disse selv. De udgør ca. 4 procent at vores kropsvægt, men deres funktioner vejer langt tungere.

Magnesium har indflydelse på næsten alle kroppens systemer på grund af dets cellulære og molekylære funktioner. Som en fundamental ion i kroppen (en ladet partikel der kan opløses i vand) benyttes magnesium i kemiske reaktioner på et mikroskopisk niveau, i celler over hele kroppen. Den er en vital faktor i over 300 enzymfunktioner og spiller en afgørende rolle for vores DNA stabilitet.

Faktisk kan magnesiums effekt på kroppen være lige så intens som mange receptmedikamenter, fordi magnesium fungerer som en regulator for elektrolytbalancen, stofskiftet og andre biokemiske reaktioner. I modsætning til receptmedikamenter, er magnesium en essentiel del af kroppens komponenter, og ikke et fremmedlegeme. Når kroppen indtager nok magnesium, oplagrer den det faktisk til fremtidigt brug. Medicin er på den anden side propfyldt med bivirkninger, og har en tendens til kun at behandle ét symptom eller én sygdom. Det tærer på leveren og andre afgiftningssystemer, når medicinen skal udskilles og ud af kroppen igen.

 

Magnesium:

  • Er en vigtig faktor for muskelafslapning og hjertets helbred.
  • Lader nerverne sende signaler til hjernen og nervesystemerne
  • Regulerer kroppens brug af calcium og andre mineraler
  • Påvirker udvikling af knogler og tænder
  • Regulerer stofskiftet. Protein, nukleinsyrer, fedt og kulhydrater.
  • Regulerer produktionen af kolesterol og hjælper med at holde styr på insulin følsomheden
  • Øger produktionen af energi, transskription af DNA og proteinsyntese
  • Holder cellemembranerne sunde på et strukturelt niveau over hele kroppen

 

Et sundt niveau af magnesium er blevet kædet sammen med lavere blodtryk, færre tilfælde type 2 Diabetes, færre tilfælde at migræne, reduceret astma og forbedret hukommelse

Det er også en del af en sund knoglestruktur og er et nødvendigt element i reguleringen af calcium. Et forøget indtag af magnesium har vist sig, at reducere nedbrydningen af knogler hos ældre mennesker.

 

Hvorfor har vi brug for magnesium?

Magnesium gør sig ikke kun bemærket, når det kommer til at være en vital og essentiel faktor for vores enzymer. Det er også ansvarlig for to af de allervigtigste cellulære funktioner i hele kroppen: Energiproduktion og formering af cellerne.

Sammen med andre mineraler der optages i vore kroppe, bliver magnesium udnyttet som ”ioner” og cirkulerer rundt i kroppen via blodet. Der benyttes det i vores celler for at foretage rutinefunktioner som energiproduktion, opbygge hormoner, vedligeholdelse af celler og kroppens bevægelser. Når magnesiummen har cirkuleret rundt i kroppen, udskilles det via vores nyrer og bliver ført ud af kroppen.

Magnesium skal indtages kontinuerligt, da der er påkrævet af kroppens funktioner hver eneste dag. Vi behøver ikke nødvendigvis indtage magnesium hver eneste dag, da kroppen tager det fra vores knogler, hvis det er nødvendigt, eller også fungerer den uden.

Selvom kroppen oplagrer en smule magnesium og kan tage derfra i nødstilfælde, er det en usund tendens, og kan være skadeligt for kroppen og knoglerne. At have underskud af magnesium skaber ubalance i kroppen og vores naturlige mineralbalance, hvilket skaber problemer der kan måles over det hele.

Mangel på magnesium kan resultere i:

  • Knogleskørhed
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjerteproblemer
  • Diabetes
  • Astma

Symptomer på magnesiummangel er muskelkrampe, irregulært hjerteslag, træthed, forvirring og irritation.

 

Hvem skal indtage magnesium?

Det anbefales især ældre mennesker at indtage ekstra mængder magnesium, da de oftere døjer med nedbrydningen af knogler, hjerteproblemer, diabetes og lignede tilstande. Men det er noget der kan ramme folk i alle aldre, så uanset alder, bør man være opmærksom på om man får magnesium nok.

Det kan have en fantastisk virkning på kroppen, hvis man får nok, men modsat kan det være katastrofalt hvis man får for lidt. Hvilket en stor del af befolkningen gør.

Har du brug for et supplement af magnesium kan du kigge ind på helsebixen.dk og finde det du har brug for. Få magnesium nok og hav en sund krop i balance.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.