Dine muskler skal have protein

Dine muskler skal have protein

I Bodybuildings miljøet kan de snakke hele dagen om, hvor vigtigt protein er for dine muskler, det skyldes selvfølgelig, at de gerne vil have større muskler.

Men protein er sådan set noget, som vi alle sammen skal have for at vedligeholde vores muskler, så ekstra protein kan være en god idé for både mænd og kvinder, som styrketræner eller dyrker intensiv motion.

Hold øje med dit proteinforbrug

Vi hører tit, at protein er farligt, og det skyldes, at hvis vi spiser det i alt for store mængder, tyder meget på, at det kan være medvirkende til at give os kræft.

Men det betyder ikke, at du skal være bange for protein. For din krop skal have protein, og et godt råd er, at du finder ud af, hvor meget protein du skal spise, og hvor meget du rent faktisk spiser.

Hvad er dit mål med styrketræningen?

Først skal du finde ud af, hvad dit mål er. Hvis du styrketræner, og gerne vil have større muskler, skal du spise langt mere protein, end hvis du blot skal vedligeholde dine muskler.

Indenfor bodybuilding snakker nogen om, at du skal spise 2 gram protein pr. kg vægt dagligt. For de fleste betyder det, at de skal indtage langt mere protein, end de kan gennem kost.

Derfor anbefales det, at man tilføjer proteinpulver til sin kost. Det er en smagssag, om du vil have ren whey, eller om der skal være smag i det. Hvis chokolade eller banansmag får dig til bedre at kunne spise dit wheypulver, så vil jeg anbefale, at du køber det.

Kød eller proteinpulver?

En diskussion, som ofte kommer op, er, om det er godt at spise alt sin protein fra kød. Denne diskussion stammer fra, at meget forskning tyder på, at for meget protein fra kød er kræftfremkaldende og samtidig er kødproduktionen dårligt for miljøet.

Derfor anbefaler flere, at vi cutter ned på vores kødforbrug. Hvis du gerne vil bidrage til et bedre miljø, kan du erstatte meget af dit kødforbrug med andre proteinkilder, herunder f.eks. proteinpulver.

Det er selvfølgelig muligt at indtage proteiner for andre ting end kød. F.eks. mælk eller bønner. Men de fleste bliver hurtigt trætte, hvis de skal drikke vanvittige mængder mælk hver dag.

De fleste har langt lettere ved at indtage proteinpulver, da du hurtigt kan blande det i en drik. Du kan endda blande det med mælk og få dobbelt op på protein.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.