Når virksomheden får vokseværk og skal flytte til nye lokaler, er det et større projekt, der skal varetages. At flytte en virksomhed er en del mere kompliceret end en privat flytning, og det er der adskillige grunde til. Hvis du har en virksomhed, der snart skal flytte, er der derfor nogle ting, som du bør være opmærksom på.
Tid er penge
I forhold til en erhvervsflytning er tid og penge det samme. Jo hurtigere flytningen er overstået, des hurtigere kan dine medarbejdere komme tilbage til deres daglige arbejdsrytme.
Mange virksomheder har i tidens løb oplevet, at en flytning har trukket pinefuldt ud, og det kan medføre store tab i omsætningen på grund af ekstra omkostninger.
Under en privat flytning er der tid til at gå og nusse med at få sat alt på den helt rigtige plads, men det er ganske ikke muligt, når der er tale om en virksomhed. Derfor bør du vælge en professionel flytteløsning, som specialisere sig i at flytte for virksomheder. På den måde trækker flytningen ikke i langdrag, og du kan koncentrere dig om at udføre dit arbejde.
Når du hyrer professionelle flyttemænd, bør du også sørge for at få en helt klar deadline på, hvornår flytningen er overstået. Du får en bedre flytteoplevelse, hvis du har styr på planen, og ved præcist hvad du kan forvente. Snak med din flyttemand om det, så der er klar aftaler fra starten. På den måde undgår du også at miste penge på grund af fejl i planlægningen.
Mange tunge løft
En erhvervsflytning involverer helt uundgåeligt mange tunge løft. Hvis virksomheden har kontorer, er det ofte skrivebordene, der især kan trække tænder ud.
Derfor bør du vælge en flyttemand med speciale i erhverv, som har erfaringen til at håndtere disse løft. Ud over erfaringen så medbringer han naturligvis også udstyr, som gør arbejdet nemmere. På den måde er flytningen nemmere overstået, og det bliver også nemmere at flytte ind i de nye lokaler.
Hvis du ikke har været i stand til at finde en erhvervsflyttemand, bør du som minimum tjekke flyttemandens vilkår for tunge løft. Nogen flyttemænd tager et gebyr for hvert tungt løft, og det kan nemt blive dyrt, hvis det er en hel virksomhed, der skal flyttes.
Skrøbeligt inventar
Din virksomhed har med garanti skrøbeligt inventar, og det er sandsynligt, at en stor del af dette inventar er elektronik. En erhvervsflyttemand har erfaring med at flytte store mængder elektronik på forsvarlig vis. Dermed undgår du, at der sker trælse uheld under flytningen, som skader inventaret.
Det skal dog tilføjes, at det altid er en god idé at sikre sig, at ens backups er opdaterede før en flytning. Der kan ske uheld for selv den dygtigste flyttemand, og det er ikke hans ansvar at sikre sig, at der er lavet sikkerhedskopier.
Det tager ikke lang tid at lave en sikkerhedskopi, så gør det for at være på den sikre side. Det er næsten sikkert, at du ikke får brug for den, men det er alligevel godt at have den. En forsikring kan dække skader på hardware, som er sket under en flytning, men tabt data kan de ikke hjælpe dig med.
Fortrolige papirer
De fleste virksomheder ligger inde med fortrolige eller på andre måder personlige oplysninger om eksempelvis kunder. Når du vælger en erhvervsflyttemand, så ved du samtidig, at du får en fagmand, der har professionelle standarder.
Det betyder også, at alle papirer bliver behandlet varsomt, så kundeoplysninger ikke eksempelvis bliver efterladt et sted, hvor andre kan finde det.
Uforsvarlig omgang med fortrolige papirer er et tillidsbrud overfor dine kunder. Sørg derfor for, at der er styr på det. Hvis det er muligt, bør du selv stå for håndteringen af disse papirer, men en professionel flyttemand kan også sagtens gøre det.
Det er især vigtigt at være varsom med kundeoplysninger, hvis du har private kunder. Kundens fulde navn, adresse og andre personlige oplysninger skal behandles forsvarligt. Der er lidt mere lempelige forholdsregler i forhold til erhvervskunder, da navn og adresse er offentligt tilgængelige for disse.
Går turen til udlandet?
Måske har du valgt at tage det helt store spring, så turen går til udlandet. Heldigvis findes der erhvervsflyttemænd, der også gerne foretager flytninger til udlandet.
Hvis din virksomhed skal flytte til udlandet, er det endnu mere nødvendigt med en dygtig flyttemand. En flytning bliver altid mere kompliceret i takt med at flytteafstanden vokser, så en fagmand kan være guld værd.
En dygtig flyttemand kan også være behjælpelig i forbindelse med forskellige forhold, som gør sig gældende i forhold til flytning over landegrænser. Denne rådgivning kan være meget nødvendig, for det er ikke altid nemt at finde oplysningerne selv.
Indhent flere tilbud
Hvis du står overfor en større erhvervsflytning, bør du altid indhente flere tilbud. Priserne på flyttemænd kan variere meget, og der kan være mange penge at spare, hvis du bare gider indhente et par tilbud. Det kan være en rigtig god idé at få en fast pris. Så er du sikker på, at prisen ikke stiger selvom arbejdet skulle trække ud. Oftest er det rareste at kende størrelsen på en fast udgift, end at håbe på, at en ukendt udgift ikke bliver for stor. Dette er dog en smagssag, og der kan være tilfælde, hvor det bedre kan betale sig at hyre flyttemænd på timebasis.
Det er imidlertid vigtigt at sige, at prisen ikke må være den vigtigste faktor i forhold til valget. I sidste ende bør du primært kigge på flyttemandens kompetencer, men derfor kan prisen sagtens være en del af din vurdering.
Når du skal vælge din flyttemand, bør du spørge ind til tidligere erfaringer med lignende flytninger. Referencer er et kæmpe plus, så tag også dette med i dine overvejelser. En flytning er noget, som bare skal overstås, men derfor må det gerne gå nemt og smertefrit. Med den rigtige flyttemand, som har erfaring med erhvervsflytning, vil du komme til dine nye lokaler på rekordtid. Så har du også tid og overskud til at fokusere på det, der er vigtigt – nemlig din virksomhed. Hvis du selv leder efter et godt tilbud på erhvervsflytninger, kan du finde det hos DMU-flyt.dk