Derfor skal du bruge Snapchat som en online marketing-platform

Derfor skal du bruge Snapchat som en online marketing-platform

Online marketing, herunder især social media marketing, er blevet en populær marketingdisciplin. Social media platforme, som Facebook og Instagram, er især populære at benytte ved markedsføringen af din virksomhed og dets produkter eller serviceydelser, men med tiden kommer der flere og flere platforme til.

En af de nyere social media marketing platforme er Snapchat. Snapchat differentierer sig fra de andre platforme, idet det er en mere interaktiv art, og selvom virksomheder, som benytter Snapchat får gode resultater fra deres kampagner, undlader de fleste at benytte sig af platformen til markedsføringsmæssige formål på grund af usikkerheden omkring hvordan man skal bruge den til at nå ud til sin målgruppe.

Tilhører du også den gruppe, der er usikker omkring platformen, men samtidig også er nysgerrig, så læs med nedenfor, hvor du kan læse mere om fordelene ved at bruge Snapchat, og samtidig få nogle tips til hvordan du kan komme i gang.

Høj potentiel markedsføringsværdi

Snapchat kan vise sig at være utrolig fordelagtig for virksomheder. Platformen har nemlig 200 millioner aktive brugere per måned, som i gennemsnit bruger appen i 30 minutter per dag og deler 700 millioner billeder og videoer dagligt.

Det betyder altså, at du som virksomhed kan nå ud til en bred vifte af forbrugere, hvis du benytter appen som et marketingværktøj.

Dét faktum, at du når ud til en bred målgruppe, er i sig selv af høj værdi for din virksomhed, men udover dette, har Snapchat potentielt set en endnu højere markedsføringsværdi, idet hele 76 % af dets brugere også shopper online. Har du altså en online shop – eller overvejer du at indføre en – er Snapchat en god måde at skabe trafik til din webshop på.

Mindre konkurrence

Som nævnt ovenfor, bruges Snapchat af forholdsvis færre virksomheder i forbindelse med markedsføring af deres virksomhed og produkter i sammenligning med andre social media platforme, eksempelvis Facebook og Instagram.

Selvom Snapchat i stigende grad bliver populær blandt virksomheder, er der ikke nær så meget konkurrence her, hvis man sammenligner med de andre social media platforme, hvor det kan være svært at skabe et community og komme i kontakt med brugerne.

Ved at benytte Snapchat, kan du altså undgå en ligeså hård konkurrence, som på de andre platforme, og kan dermed fokusere på at skabe kreativt content og koncentrere dig om selve markedsføringen, i stedet for at fokusere på hvordan du skal skabe en forbindelse til brugerne.

Differentier dig fra dine konkurrenter

Snapchat er en anderledes online markedsføringskanal på alle måder. Du når nemlig ud til et anderledes publikum på en ny måde ved hjælp af en ny form for content.

Selvom det kan lyde kompliceret og være en udfordring i starten, har det sin klare fordel, idet du – ved at benytte en anderledes platform at markedsføre din virksomhed på – differentierer dig fra dine konkurrenter.

Udover den anderledes form, har Snapchat også et andet udtryk end eksempelvis Facebook og Instagram. De to platforme, som også bruges til social media marketing, kan nemlig beskrives som at være lidt mere formelle, hvor billeder, som er redigeret og nøje udtænkt, for det meste deles, og hvor billeder, der deles, ofte er taget tidligere og delt senere.

I modsætning hertil, har Snapchat et mere autentisk udtryk, og handler mere om hvad der sker i øjeblikket, hvor billedet eller videoen deles. Dette har sin klare fordel, idet det indenfor markedsføring er blevet mere og mere populært med blandt andet ”bag-scenen”-indlæg, som har en anderledes men positiv effekt på forbrugere, og gør det også til en mere interaktiv markedsføring.

Som eksempel kan bruges damask.dk, som blandt andet udbyder dækkeservietter. Her kunne man dele videoer, hvor man eksempelvis er i gang med at skabe content til Instagram ved at dække et fint bord, hvor dækkeservietter indgår.

På denne måde giver du dit publikum mulighed for at se begge sider af din virksomhed – både den mere iscenesatte og den mere autentiske, hvilket bevirker, at de føler et større kendskab til din virksomhed og bliver mere trygge ved at shoppe hos dig. Dette giver dig også en differentieret position i forhold til dine konkurrenter.

Perfekt til dig, der vil nå ud til en yngre målgruppe

Er dit produkt målrettet unge eller ønsker du at udvide din målgruppe og nå ud til et yngre publikum, så er Snapchat den perfekte platform.

Størstedelen af Snapchats brugere er nemlig unge, og 60 % af dets brugere udgør unge i alderen 13-34 år, mens mere end halvdelen af appens nye brugere er over 25 år.

Det betyder altså, at Snapchat er en oplagt mulighed for at komme i direkte kontakt med din unge målgruppe, og uanset hvilket produkt du udbyder, kan det med lidt kreativitet markedsføres, så det er interessant for dit publikum.

Et eksempel kan være BN Farver, der blandt andet udbyder indendørs vægmaling. Her kunne man appellere til det unge publikum ved at spille på, at produktet passer perfekt til den ny-udflyttede eller til den unge selvstændige, der har lige har købt egen bolig.

Mulighederne er mange, og med lidt kreativitet kan ethvert produkt markedsføres på Snapchat, og er især fordelagtigt, hvis din målgruppe er unge mellem 13 og 34 år.

Hvordan fungerer Snapchat egentlig?

Er du overbevist om, at Snapchat er en fordelagtig platform for din virksomhed, er der nogle ting, som du skal have kendskab til, inden du går i gang.

Snapchat har nemlig forskellige funktioner. De mest brugte er at dele billeder og videoer, som du tager i samme øjeblik, som du vil dele det.

Herudover er der forskellige termer, som er vigtige at kende, herunder ”snaps”, som er billeder og videoer, du kan dele privat til specifikke brugere, eksempelvis hvis du har en dialog med en af dine følgere. I kontrast, er et andet term ”stories”, som er billeder og videoer du deler med alle dine følgere – eller med alle, hvis du har aktiveret det i dine privatindstillinger – og denne funktion er især god til at dele content med en bred målgruppe.

Ydermere, kan du finde forskellige værktøjer til at redigere dine billeder og videoer på Snapchat. Disse inkluderer blandt andet en tegnefunktion med mulighed for at vælge forskellige farver, mulighed for at tilføje tekst til billedet eller videoen, såvel som emojis, der er en populær online udtryksmåde.

Udover disse primære funktioner, er der mange flere, eksempelvis ændring af antallet af sekunder man kan se dit billede, og de fleste funktioner er bedst og hurtigst lært ved selv at bruge kræfterne med appen. Det handler derfor om at springe ud i det – der er, som illustreret – masser af fordele!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.