Coronakrisen ændrer danskernes købsvaner

Coronakrisen ændrer danskernes købsvaner

Corona-krisen har med et ændret danskernes dagligdag markant, og det afspejles i særdeleshed i vores købsvaner. Danskernes forbrug er samlet set faldet, men også hvordan vi handler har ændret sig markant. Derfor vil vi i denne artikel komme ind på en række centrale områder, hvor vores købsvaner har ændret sig under den nuværende pandemi.

1: Elektronik og fødevarer oplever stor vækst

Et sted hvor Corona-krisen i modsætning til mange andre steder, ikke kan mærkes, er inden for e-handlen. Her melder man særligt om vækst inden for to meget forskellige kategorier af varer. Den ene er inden for dagligvarer. Dagligvarer har ikke vækstet lige så meget som resten af markedet i de sidste år, hvilket har skuffet mange analytikere. Men her under krisen har stadigt flere valgt at foretage en større del af deres dagligvarehandel online. Det betyder, at der er flere der for første gang stifter bekendtskab med at købe varer online og både hos Coop.dk og Nemli oplever man stor efterspørgsel.

En anden mere anerkendt branche som oplever stor efterspørgsel, er elektronik som helhed. I takt med at flere går hjemme, så er salget af elektronik steget markant i de sidste uger. Et sted hvor dette kan mærkes er hos webshoppen Specialkamera.dk, der sælger kameraer og overvågningsudstyr til private og erhverv. Her har man i de sidste uger haft rekordtravlt for årstiden. Også hos de store giganter som Power.dk og Elgiganten.dk oplever man lignende tendenser.

2: Antallet af mikro-transaktioner stiger

En anden måde hvorpå krisen har påvirket danskernes købsvaner er når man kigger på, hvordan vi handler, når vi svinger dankortet. For her kan man se, at selvom den samlede værdi af alle transaktioner er faldet, så er antallet af mindre transaktioner steget.

Det sker særligt online hvor transaktioner fra spil og tjenester er stigende. Det er dog helt naturligt givet, at de fleste tilbringer flere timer derhjemme og derfor sidder mere foran computeren i dagligdagen. Andelen af mikro-transaktioner har generelt været stigende online over de sidste år, men den nuværende krise, ser for nu ud til at have accelereret denne udvikling yderligere.

3: Krypto-valutaer vækster mærkbart

Et tredje sted hvor man kan se at danskernes forbrug ofr forventningerne er under forandring, er på markedet for krypto-valutaer såsom Bitcoin. Her har Bitcoin-indehavere kunnet grine hele vejen til den virtuelle bank under krisen, da værdien af Bitcoins er steget med mere end 30%. Dette er i sig selv et tegn på en økonomisk krise, da folk gemmer pengene i enten madrassen, banken, eller vælger at gemme sine penge i krypto-valutaer for at undgå problemer med banken. Krypto-valutaer kan dog hurtigt skifte men indtil videre ser det ud til at være en af danskernes nye sikre havne til at parkere deres penge og opsparing i, under en krise som denne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.