Digital marketing er relativt nemt at lære, men dog svært at mestre. Derfor er der mange nystartede webshops, som vælger selv at stå for deres markedsføring for at spare penge. I nogen tilfælde lykkedes det, for digital marketing handler i høj grad om ”trial and error”.
Du bør ikke stå for dine egen markedsføring online, hvis du føler, at det sluger store dele af din tid, som du kunne bruge bedre et andet sted. Mange oplever, at dette gradvist sker, og det kan være meget skadeligt for deres webshop, når indehaveren af webshoppen ikke længere har tid til at fokusere på sine kernekompetencer.
Du bør heller ikke stå for din egen markedsføring, hvis du glemmer at tjekke op på dine resultater. Med digital marketing skal man hele tiden følge op på sine resultater og justere yderligere på diverse parametre for at få de optimale resultater. Hvis man ikke har tiden eller overskuddet til at gøre dette, så er det en god idé at vælge folk udefra.
Det kan også være en rigtig god idé at fokusere yderligere på din markedsføring, hvis du er en nystartet virksomhed, og har brug for noget opmærksomhed omkring dine produkter. Dette gælder særligt, hvis du lige er blevet finansieret, og derved har mange ressourcer til rådighed. Det kan både være finansiering gennem private investorer såsom Magnus Kjøller såvel som en såkaldt seed kapital-virksomhed.
Hvis du har fået penge nok til det, vil det være en rigtig god ide at investere i et markedsføringsbureau, der har er eksperter indenfor alle vertikaler. Dette er ekstra vigtigt i dag, hvor der er kommet endnu mere fokus på marketing automation, og hvor det er vigtigt, at alle vertikaler snakker sammen. Ved kun at have et bureau tilknyttet, bliver det rent lavpraktisk meget mere overskueligt.
Endeligt bør du ikke stå for din egen markedsføring, hvis det ikke interessere dig. Digital marketing kræver en stor indsats, og hvis det ikke bliver båret af interesse, så kan det være rigtig svært at holde fokus.
Hvornår skal du selv stå for den?
Der er dog også tidspunkter, hvor det er en god ide selv at stå for sin markedsføring. Det er en god idé selv at stå for sine markedsføring, hvis du for eksempel sælger bourbon og ikke har råd til at allokere særlig mange penge til dit markedsføringsbudget.
Derudover er det en god idé, hvis du har nok kompetencer indenfor. Det er selvfølgelig billigere at stå for sine markedsføring inhouse, hvis det kan lade sig gøre, og du skal ikke hyre flere medarbejdere til at varetage de forskellige aktiviteter.
Det kan i enkelte tilfælde også være en god ide at stå for noget af markedsføringen selv. På den måde kan du udlicitere de mere tekniske aspekter af jeres digitale strategier, mens I stadigvæk selv står for det, der kræver en stor og dybdegående know-how om jeres produkter.
Hertil vil det eksempelvis være en god idé, hvis det kan lade sig gøre og I har de sproglige kompetencer til det, selv at stå for hele udarbejdelsen af jeres content marketing. Dette gælder især, hvis i udbyder komplekse produkter eller servicer, som det er svært for et bureau at sætte sig ind i. For at sikre jer, at beskrivelsen af disse ydelser skal være korrekt, kan det være en god idé at udarbejde teksten selv.