2017: Det kan du som flyrejsende se frem til

2017: Det kan du som flyrejsende se frem til

Priserne på flybilletter har igennem længere tid kun bevæget sig i én retning: Ned.

Det fortsætter de med i 2017.

Det er en af flere forudsigelser, vi her hos Deflink.dk godt tør lave på vegne af det kommende år. 2016 har for luftfartsindustrien været et turbulent år, da flere angreb på vestlige byer kombineret med først stigende og siden voldsomt faldende oliepriser har haft stor indflydelse.

2016 har samtidigt været endnu et år, hvor stigende konkurrence blandt flyselskaberne og fortsat mere brændstofeffektive fly har bidraget til endnu billigere flybilletter. Det er i dag svært at forestille sig at betale mange tusinde kroner selv for en billet over Atlanten til USA, når Norwegian, SAS og Iceland Air er blandt de selskaber, der for samme beløb tilbyder en returbillet.

Lad os se på, hvad du ellers kan glæde dig til i det kommende år:

Kamp mod kompensation for flyforsinkelse

Flyselskaberne er trætte af reglerne, der følger af EC-261 – bedre kendt som reglerne omkring kompensation for flyforsinkelse.

Hvis dit fly til, fra eller i EU bliver forsinket i mere end 3 timer, kan du se frem til en kompensation på minimum 1.500 kr., med mindre flyselskabet er ”lovligt undskyldt” – altså dårligt vejr eller visse tekniske problemer.

I Danmark hjælper flere virksomheder i dag med at skaffe flyrejsende de lovmæssigt funderede kompensationer, de har ret til – blandt andre Flyhjaelp, Flypenge og Airtame.

Flyselskaberne synes reglerne er urimelige og dyre. I takt med at flere og flere flyrejsende bliver opmærksomme på det, bliver det et større problem for flyselskaberne, der kan betale mange hundrede tusinde kroner ud i kompensation for et forsinket fly. Særligt fly til eller fra Asien og Amerika er dyre, for her har de rejsende ret til hele 4.500 kroner i kompensation ved en forsinkelse på mere end 3 timer.

Reglerne blev oprindeligt lavet fordi at flyselskaberne var slemme til at overbooke deres fly og undertiden virkede ligeglade med deres passagerer. Ved at indsætte en ikke uvæsentlig bod for ikke at flyve til tiden, er det blevet meget bedre, siger flyselskaberne selv. Så godt at det nu ikke længere er nødvendigt at straffe selskaberne så hårdt for forsinkelser, de ikke nødvendigvis er skyld i selv.

For nu virker det dog ikke som om, der er stor velvilje i EU til at ændre på reglerne. Flyselskaberne der flyver til og fra den europæiske union, skal således fortsat være opmærksom på ikke at forsinke deres fly.

Som sjov note kan det tiløfjes, at Storbritannien fremaderettet ikke er omfattet af reglerne til stor glæde for flyselskaberne, mens det vil koste de englæderne, skotterne og irerne mange hundrede millioner kroner om året.

Stigningen i aktiekurserne

Flyselskaberne har også været igennem nogle hårde år. Da recessionen satte ind, begyndte vi at rejse mindre. Efter angreb på blandt andet Sharm el-Sheikh og Paris, har de pågældende byer oplevet en stor nedgang i turisme til kostbar frustration for både hoteller og flyselskaberne.

Men det ser ud til at blive bedre herfra.

Vi begynder at rejse mere og de faldende oliepriser efter at USA er blevet verdens 2. Største olieproducerende land med skifer-teknikker betyder, at flyselskaberne tjener flere penge.

Norwegian, EasyJet og Wizz Air er blandt de selskaber, der er mest spændende at følge – mens det fortsat ikke er muligt at købe aktier i den frække dreng i klassen, RyanAir.

Investeringer i de gamle ”legacy-”selskaber som fx SAS, KLM og Lufthansa har ikke været positive over de sidste år, mens de nye drenge i klassen er steget. Undertegnede har valgt selv at tegne aktier i Norwegian, mens et køb af gældsfrie EasyJet også er på trapperne.

Som rejsende får du desværre ikke noget ud af at have aktier i det pågældende selskab –her er ingen rabatter eller større chance for opgraderinger.

Hvis du vil i gang med at investere, kan du læse en guide til aktier for begyndere her.

Flere ruter fra København

Københavns Lufthavn har for få dage siden annonceret en plan til 20 milliarder kroner.

Lufthavnen skal kunne håndtere 40 millioner rejsende årligt i stedet for de nuværende 25 millioner.

Det vil gøre Københavns Lufthavn til en af de helt store drenge i Europa. I dag er Frankfurt, Amsterdam, Paris og London alle større, mens Berlin, Stockholm og Oslo er langt bagud.

Som Sjællænder kan du glæde dig over flere billige flybilletter ud i hele verden og nye direkte ruter til blandt andet Indien og Sydamerika.

Og Qantas Airways har netop annonceret den første direkte rute fra Europa til Austalien – denne 17 timer lange flyvetur starter du dog fra London!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.