Sådan får du mere selvtillid – 4 simple skridt til en gladere hverdag

Sådan får du mere selvtillid – 4 simple skridt til en gladere hverdag

Ingen er født fulde af selvtillid – det er noget man skal bygge op. Hvis dine venner fremstår som om ingen af verdens dårligdomme går dem på, så er de altså ikke født sådan. Deres selvtillid er noget de har brugt et helt liv på at pleje og bygge op.

Hvis du er træt af ikke at tro nok på dig selv og du føler det går udover din evne til at præstere, kan du med god grund læse med videre her. Vi har samlet 4 simple tips til, hvordan du allerede i dag kan begynde at bygge din selvtillid op – så din hverdag kan blive lysere og sjovere.

1.      Forestil dig selv, som du drømmer om dig selv

Denne teknik lyder måske lidt som noget en coach kunne finde på at sige – og som du har svært ved at tage seriøst. Men, lav selvtillid er rigtig ofte et tegn på at vi har en dårlig selvopfattelse, hvilket stort set altid er forkert eller som minimum meget misvisende. Derfor kan det gøre meget for din selvtillid at ændre din egen selvopfattelse, til et mere positivt billede.

Derfor er det første råd, at du skal tage dig tid hver dag, om det er 3 minutter eller 20, til at forestille dig selv på den mest positive måde du kan komme i tanker om.

2.      Gør en ting, der skræmmer dig, hver dag

Er du usikker på dig selv? Vidste at resten af verden har det på samme måde?

Hvis du tvivler på dig selv, kommer du nemt til at overvurdere dine medmennesker og konkurrenter – det er sjældent særligt sundt for din selvtillid.

Den bedste måde at overkomme en frygt, er ved at takle problemet. Ved hver dag at gøre noget, som du er bange for, vil du lynhurtigt kunne mærke, at du bliver mindre nervøs for disse ting. Derfor er tippet at du starter i det små og så løbende bygger op.

3.      Væn dig til afvisninger

Hvis du er usikker på dig selv, kan det tit også være forbundet med at du er bange for at tage chancer, fordi du er bange for at blive afvist. Det er meget normalt og de fleste har prøvet at være bange for f.eks. at spørge en date ud.

Jia Jiang er en kineser, der er kendt for at have totalt overkommet denne angst. Han udfordrede sig selv til at blive afvist hver dag i 100 dage. Det krævede selvfølgelig lidt opfindsomhed fra hans side, men med målet om aldrig at være bange for at blive afvist igen gjorde han det altså.

Det kan vi andre lære meget af, for des oftere vi bliver afvist, des mindre angstprovokerende er det, at tage chancen næste gang. Så næste gang du er bange for at blive afvist kan du bare tænke, hvad ville Jia Jiang gøre her.

4.      Bevæg dig og hold dig fysisk aktiv

Din krop har brug for at du bruger den. Hvis du f.eks. er studerende eller arbejder på kontor, er chancerne for at du sidder stille de fleste af døgnets timer, ret stor. Hvis du dyrker motion 1-2 gange om ugen, vil din krop udskille mange flere endorfiner, hvilket er kroppens ”lykkehormon”.

Så ikke nok med at du kan smide lidt overflødige kilo, vil du med det samme kunne mærke at du bliver gladere. Hvis selvtillid ift. din krops udseende er dit største selvtillidsproblem, kan du hos Roskilde Privathospital få al den hjælp du skal bruge, for at få din selvtillid tilbage igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.