Dagene er over de sidste måneder, blevet koldere og mørkere. Efteråret er så småt gået på hæld, hvilket velkommer vintertiden, der byder på kolde temperatur med dertilhørende kolde Julebryg.
November og december byder for mange på en lang række julefrokoster, der skal bane vejen frem til juleaften. Julefrokosterne forbindes af de fleste dansker med hyggeligt samvær, med god mad til man revner, samt massere juleøl og snaps.
Lanceringen af årets julebryg også kaldet for J-dag, har igennem de sidste 26 år været startskuddet for salget af juleøllene, der er fast bestanddel af de årlige julefrokoster
I 1990 blev den første J-dag markedsført af det danske bryggeri Tuborg, der samtidig slog fast, at deres lancering af året julebryg, ville ske 2. onsdag i november hvert eneste år. Derved blev J-dag startet, og har siden været en uofficiel mærkedag i mange danskeres kalendere. Det er især de unge, der årligt fejrer den året lanceringen.
Forventningerne til året julesalg er skyhøjt
Den markedsførte lancering af årenes julebryg startede, og er stadig et kæmpe reklame stunt. Dog er J-dag et reklamestunt, der har markeret en specifik dato, hvor kendskabsgraden til den er helt enorm. Det er ikke alle der kender den præcise dato, men det er langt de fleste danskere, der kender til begræbet J-dag – med en hovedmålgruppe i det unge segment.
J-dag er Tuborgs dag, men Tuborg er ikke det eneste bryggeri, der brygger juleøl til årets vintermåder. I Danmark er der mange bryggerier, der har kastet sig over bryggeri af juleøl, hvilket giver forbrugeren flere valgmuligheder inden for julebryg.
Carlsberg der i dag ejer Tuborg, har dog for vane at sælge langt de fleste juleøl på det danske marked, og forventer en indtjening ifølge dagligvare indekset i 2016, på hele 68.969.000 kr. for salget af juleøl alene.
Massiv markedsføring op til årlig J-dag
Carlsberg Danmark varsler en massiv markedsføring op til, og på selve J-dag, hvor man tager ud på studier, og laver arrangerementer på en lang række barer og diskoteker, rundt i landet. J-dag er en af de vigtigste dage på året i forhold til salg af en specifik øl, og der vil derfor bruges mange ressourcer på, at gøre forbrugerne opmærksomme på den store dag
Det danske marked tæller en række kendte bryggerier, hvor forventninger er høje, men ikke i nærheden af de forventninger Tuborg har til året salg af julebryg.
Her kommer listen for de resterende 7 mest kendte bryggerier, sammen med deres forventninger for 2016:
Ceres Hvidtøl Jul – 12.356.000 kr.
Kongens Bryg Hvidtøl – 11.964.000 kr.
Jacobsen Golden Naked Christmas Ale – 7.292.000 kr.
Royal X-mas White – 7.174.000 kr.
Royal X-mas Blue – 7.128.000 kr.
Carls Jul – 5.697.000 kr.
Willemoes – 4.572.000 kr.
Tubors julereklame – All timer winner!
Det virker helt vanvittigt for mange virksomheder, at man kan lave så god en markedsføring, at man kan få opkaldt en dag på årets kalender efter en lancering af sit produkt.
Alt dette er blevet muliggjort på baggrund af en 22 sekunders ufattelig genistreg, der blev lavet i 1979. Det er nemlig stort set alle mennesker i Danmark, over den lovlige alder for indtag af alkohol, der kender Tuborgs julereklame med den velkendte lastbil.
En næsten uforskammet simpel reklame, der har været brugt de sidste 37 år. I 1980 blev det velkendte billede af Tuborgs Julelastbil brugt som plakater på øl-bilerne, og prydede fra året efter på Tuborgs julebryg.
Nicolai Jørgensgaard Gråkjær, har skrevet en ph.d. med speciale i musik i reklamer, og er i dag lektor ved Institut for kommunikation. Hvis man spørger ham om All Time Winner reklamer, er denne Tuborg reklame bestemt i en klasse for sig. Nicolai Jørgengaard Gråkjær udtaler, at reklamen giver den ideelle opskrift på, hvordan en reklamefilm skal være.
Reklamen er morsom og simpel, og så er musikken fangende. Grunden til musikken er psykologisk fangende er blandt andet fordi, at tempoet skifter i forhold til rensdyrenes tempo. Dette er et virkemiddel flere andre store virksomheder har forsøgt at bruge, men som Tuborg mestrede, da de lavede Tuborg reklamen i 1979.
De unge fejrer julebryggen i stor stil
J-dag blev siden den første markedsførte J-dag i 1990 besluttet til at være den 2. onsdag i november. I år 1999 besluttede Tuborg i samarbejde med gymnasiesektoren at lave dagen om, da mange af de unge mennesker ikke kom i skole om torsdagen, på baggrund af onsdagens indtag af julebryg.
J-dag blev i stedet lavet om til 2. fredag i november, for at imødekomme problemet med de tømmermænds-ramte unge mennesker, der i stedet for at bruge torsdagen, nu kunne bruge lørdagen på at sove tømmermænd ud.
J-dag er siden begyndelsen lavet om nogle gange. Således blev datoen flyttet til den sidste fredag i oktober i 2009, hvorefter den igen blev flyttet i 2010 til den første fredag i november, hvilket stadig er tilfældet den dag i dag, hvor ”sneen” og dermed julebryggen falder kl. 20:59
Det er netop de unge mennesker, der er den primære køber på selve J-dagen, hvor mange festglade unge bruger dagen på at fejre en godbytur i selskab med venner og julebryg. Der er af samme årsag, ofte fyldt op på de mange diskoteker i byen på dagen, hvor de unge med længsel venter til klokken slår 20:59, så de kan få fejret årets julebryg.
Konkurrence fra flere nye aktører inden for mikrobryggeri
Den samlede branche inden for fremstilling af drikkevarer, er en af de brancher i Danmark med størst vækst i 2015, med forventninger om en stigning hen over 2016. Den samlede vækst i branchen lå på 68 procent, hvor mikrobryggerierne bidragede med en stor del af væksten.
Der er kommet enormt mange ny forskellige mikrobryggerier, hvor det er muligt at købe en masse forskellige slags specialøl. Det vurderes at dette marked vil øge konkurrencen på det samlede marked for salget af juleøl, da mange af de nye mikrobryggerier med garanti vil lave deres egen version af en julebryg.
Tuborg mener og håber stadig, at de danske forbrugere forbinder J-dag med deres version af julebryggen, men har samtidig de nye mikrobryggerier i baghovedet.