Grundet klimaforandringer og Jordens begrænsede ressourcer er vi mere end nogensinde tvunget til at tænke i grøn innovation og bæredygtig forbrugsadfærd. Uret tikker ganske enkelt og det bliver ikke nemmere af den befolkningstilvækst vi ser på verdensplan. Som grøn iværksætter er der virkelig mange tiltag, der kan forbedre din virksomhed. Denne artikel fokuserer eksempelvis på miljøtoner, når der skal printes, og kommer derefter ind på vigtigheden af grøn innovation og iværksætteri for både forbrugernes og producenternes synspunkt.
Print mere bæredygtigt med miljøtoner
Tænk på miljøet, når du printer. Det kan virke som et lille og ubetydeligt tiltag, men i det store billede kan det faktisk være med til at gøre en forskel, hvis vi alle er med på vognen. Som virksomhed og grøn iværksætter er dette et område det er nemt at gå forrest på. Ved at printe med miljøtoner, så printer du mere bæredygtigt. Miljøtoner består af genanvendte patroner og skåner mere. Læs mere om hvad miljøtoner er her. Derudover er det også muligt at bruge genbrugspapir eller papir, der er produceret mere bæredygtigt. Papir med mærket Svanen og Blomsten er minimum produceret i 50 % bæredygtigt skovbrug. Derudover er der også andre bæredygtige alternativer som eksempelvis stenpapir.
Bæredygtigt skovbrug
Bæredygtigt skovbrug betyder, at der ikke fældes mere skov end tilvæksten tillader. Det vil altså sige, at der ikke foregår afskovning, men som minimum sørges der for status quo i skovene. Dertil er der mulighed for ekspansion af skovene, hvilket naturligvis gør et skovbrug endnu mere bæredygtigt. På denne måde kan skovene trives og træerne kan være med til at optage CO2. Miljøtoner og bæredygtig produceret papir går hånd i hånd. Det må anses som et rigtig godt tip til en grøn iværksætter.
Grøn innovation og FN’s 17 Verdensmål
FN’s 17 Verdensmål fokuserer på hvordan vi kan skabe bæredygtig udvikling for alle i Verden. En del af målene fokuserer på den grønne omstilling og klimaindsatsen. Bl.a. opfordrer Verdensmål 12 til ansvarlig forbrug og produktion. Det indikerer netop hvordan både forbrugeren og producenterne har et ansvar. Forbrugerne kan med deres forbrugsvaner være med til at påvirke producenterne i den rigtige retning, mens producenterne også har et stort ansvar for at tilbyde grønne produkter og tænke bæredygtighed ind i deres innovation og produktion således, at forbrugerne har muligheden for at træffe det grønne valg. Derudover har politikkerne og andre beslutningstagere naturligvis også et stort ansvar med henblik på at få skabt de bedst mulige rammer for bæredygtige tiltag.
På vej ud over kanten
Der er ingen tvivl om, at Verden har brug for et retningsskifte, når vi kigger på forurening og overforbrug af ressourcer. Som det populært siges: ”There is no Planet B”. Grøn innovation og iværksætteri kan virkelig være en nøgle til at få kontrol over situationen igen. Miljøtoner og bæredygtigt produceret papir er et skridt i den rigtige retning. Selvom det kan virke som et meget lille og ubetydeligt tiltag, der kun gør en forskel på mikroplan, så er det et godt signal at sende. Det rykker, når vi løfter i flok.