Den danske vækst har overrasket over det sidste år. Den danske vækst bidrog således til, at den danske BNP steg med en halv procent, allerede i løbet af de første måneder. Det Brutto Nationale Produkt står for den samlede værdiskabelse i landet. Flere økonomer i landet havde spået, at denne ville falde i løbet af året, og det er derfor en glædelig overraskelse, at det modsatte har været tilfældet.
Danmarks vækst på BNP har været positivt, men trods den lille fremgang halter vi stadig langt bag efter eksempelvis USA, der siden 2010 har oplevet en stigning på 11,6 procent.
Videnskabelig forskning og udvikling
Branchen inden for videnskabelig forskning og udvikling, er i 2016 blevet 4 virksomheder rigere. Der er ikke noget at sige til, at der træder nye virksomheder ind på netop dette marked, da man i løbet af 2016 har set en stigning på utrolige 198 procent i bruttoresultat. Forskning har i mange år været et af Danmarks fokuspunkter, hvilket gør denne vækst til en glædelig nyhed.
Videnskabelig forskning og udvikling bliver årligt støttet fra staten, hvor man ønsker at Danmark fortsat skal være repræsenteret i toppen inden for branchen globalt set. Den utrolig høje vækstrate markerer, at Danmark fastholder, samt udbygger den ønskede position, som nogle af de førende i verden inden for grundforskning.
Drikkevareindustrien
Branchen inden for fremstilling af drikkevare er ligeledes en branche, der har oplevet en stor vækst i løbet af 2016. Danskerne har i løbet af året stået for en enorm efterspørgsel efter drikkevare fordelt på mange forskellige typer drikke.
Det er blandt andet efterspørgslen efter energidrikke af forskellige typer, der har stået for en del af den stigende efterspørgsel. Det er for alvor blevet populært at drikke de koffeinholdige drikke, hvilket har medført at der er kommet en række nye typer på markedet, i løbet af de sidste år.
Mikrobryggerierne har ligeledes stået for en stor del, af den samlede stigning i branchen for fremstilling af drikkevarer. Mikrobryggerierne vinder således en 2. plads inden for branchen, hvor der ligeledes er trådt flere nye aktører ind på markedet.
Det er blevet populært at gå på lokale mikrobryggerier fredag aften. I dag er det muligt at købe utrolig mange varianter af de lokalt bryggede øl, der ofte tappes direkte i på barerne.
Den samlede branche for fremstilling af drikkevarer, der i dag tæller 144 virksomheder, oplevede en samlede vækst i løbet af 2016 på 67 procent.
E-handel
I efteråret 2016 udkom DIBS årsrapport for dansk E-handel. Rapporten viste en vækst på 20 procent, hvilket gør det til 6. år i træk, hvor den danske E-handel oplever markant vækst. Det samlede forbrug på det danske marked for E-handel rundede i 2015 90 milliarder kroner, og Dansk Erhverv vurdere at forbruget vil overstige 100 milliarder inden slutningen af 2016.
Den stigende vækst på markedet for E-handel har medført, at Danmark kan blære sig med at være repræsenteret i den absolutte top i verden, når det kommer til handel på nettet. Faktisk indtager Danmark en 3. plads på verdensranglisten kun overgået af Syd Korea og Storbritannien.
Den netop udkommet rapport viser, at hele 3,4 millioner danskere handlede over internettet i 2015. Dette svarer til utrolige 78 procent, hvilket vidner om det massive forbrug, der opleves i branchen for E-handel.
Mobilshopping bidrager til den stærke vækst
En af de faktorer der har været med til at bidrage til den stærke vækst i den danske E-handel er blandt andet danskernes købsadfærd over de mobile enheder. DIBS rapport viser nemlig, at 4 ud af 10 danskere foretog et køb over internettet i 2015. Dette er en stigning på 100 procent, hvis man sammenligner med købsadfærden for 3 år siden.
Det er tydeligt at de danske forbrugere for alvor, er begyndt at benytte de mobile enheder til handel. Det er blandt andet tjenester som Mobilpay, der inkluderes i dette tal, som næsten halvdelen af den danske befolkning benytter sig af.
Den ældre del af befolkningen har ligeledes været med til, at bidrage til den stigende vækst inden for handel over de mobile enheder. Aldersgruppen 66-74 år er den aldersgruppe i Danmark, der bidrager med den største vækst inden for den mobile måde at handle på. Der er således 50 procent flere i denne aldersgruppe, der handler og nettet set i forhold til 2014.
Boligmarkedet – Hovedstadsområdet
Når man ser på væksten over det sidste år på boligmarkedet, vil der både være en god og en dårlig nyhed. Den dårlige nyhed er, at der er flere regioner med et fald på salg af boliger fordelt på lejligheder og huse, end der regioner med stigninger.
Dog er er den gode nyhed, at landet samlet set har set en vækst i 2016, hvilket er en positiv ting. Boligmarkedet har tidligere oplevet en form for dvale, hvor markedet nærmest har stået stille. I dag er der stor aktivitet på boligmarkedet, hvor det i nogle regioner er svært at følge med efterspørgslen.
Således oplever Hovedstadsområdet en stigning på ejerlejligheder, der er til salg på 22 procent trods markante prisstigninger. Det samme gør sig gældende på markedet for parcelhuse, hvor stigningen i Hovedstadsområdet ligger på 7 procent.
Aktiviteten på boligmarkedet er vigtigt for flere brancher, da det sætter skub i både håndværkerbranchen, mæglerbranchen, flyttemandsbranchen og malerbranchen mfl.
Således udtaler malerfirmaet-lykkebo også, at den stigende aktivitet på boligmarkedet, har været med til at booste deres forretning. Malerfirmaet henvender sig primært til den private kunde, der ønsker et malerarbejde af høj kvalitet. Det er derfor vigtigt for deres forretning, at de private igen har brug for at få malet, når der flyttes ud og ind af boligen.
Væksten forventes ikke at fortsætte
Det er positivt, at boligmarkedet har oplevet en solid vækst i 2016. Flere økonomer mener dog, at danskerne er nødt til at få armene ned, da væksten ikke forventes at fortsætte over en periode på flere år. Den danske økonomi er skrøbelig, hvilket medfører, at så snart der sker en ændring i form af en beskæftigelsesnedgang, vil de positive takter med høj sandsynlighed falde en smule til jorden.