6 råd til at undgå vinterdepression

6 råd til at undgå vinterdepression

Det er ofte hårdt at komme igennem den danske vinter, fordi der er så mange måneder, hvor det er mørkt og koldt. Det ikke fordi det er særlig koldt i Danmark i forhold til vores nabolande i resten af norden, men alligevel rammes massiv mange danskere hvert år af vinterdepression.

Ovenstående vil vi gerne være med til at ændre, så her du får en masse konkrete råd til, hvad du kan gøre for at komme bedst muligt igennem vinteren, så du ikke risikerer at miste alt din energi.

 

  1. Spis D-vitamin

Normalt er der ikke den store grund til at spise vitaminpiller, da vi får de fleste ting igennem vores kost. Undtagen D-vitamin som vi hovedsageligt får fra solens stråler, og det er der flere problemer med om vinteren.

Blandt andet er det langt længere mørkt om vinteren, og det er også generelt mørkere, så solen ikke kommer igennem til os. Derudover befinder vi os kortere tid i solen, fordi det er koldt udenfor.

Når vi endelig går udenfor, er vi dækket helt ind i tøj, og derfor er det svært for os at få nok D-vitamin om vinteren. Her er det en virkelig god idé at tilføje noget tilskud til din krop,  så du er sikker på, at den får nok D-vitamin.

Hvis du går til din læge, kan du få det målt i dit blod. Du skal blot sige til din læge, at du gerne vil vide, om du har de rigtige niveauer af D-vitamin i din krop.

På den måde behøver du ikke gætte på, om du mangler D-vitamin eller ej. Du kan ligeså godt få det målt, så du er helt sikker på, om du mangler det.

 

2. Overvej en udrensning til hele kroppen

Du har sikkert hørt om detox alle steder, hvor du skal gøre en masse underlige ting for at få en ren krop. Det eneste, som ser ud til at virke, er en udrensning hos nogle professionelle.

Hos https://www.body-sds.dk/ fokuserer de på udrensning og på en række andre områder inden for menneskelig sundhed.

Især om vinteren er det godt at få foretaget en udrensning, da de fleste af os har levet lidt mere usundt i december måned, end vi plejer.

Både alt julemaden og de mange julefrokoster har sat sine spor, og her kan det være, at en udrensning er eneste udvej.

 

3. Sørg for at få din søvn

De fleste påstår, at de kan nøjes med 4-6 timers søvn, men sandheden er, at det ikke passer for størstedelen af befolkningen. Prøv at gå i seng tidligt og se, om du vågner før dit vækkeur. I starten ender du med at sove mange flere timer, da du har en træt krop.

Efter et stykke tid vil du opdage, hvad din krops naturlig søvnbehov er. Det er typisk mellem 7,5-9 timer for de fleste mennesker.

Især om vinteren er det vigtigt, at man sørger for at få sin søvn. For man er langt mere udsat for at få en vinterdepression, hvis man ikke sover nok. Derfor er det ofte her, at de fleste bør starte, hvis de gerne vil være mere sunde.

I sidste ende er det bedst værn mod sygdom, at du har en sund og rask krop. Her kommer du ikke udenom søvn, da en træt krop ofte bliver syg.

Tænk meget på dine søvnomgivelser. Sørg for at have en tilpas varme og samtidig skal du også have et soveværelse, som er så mørkt som muligt. Hvis der er lys i dit soveværelse, har din krop langt sværere ved at falde i søvn.

 

4. Dyrk motion og spis sundt

Det er vigtigt, at du bevæger din krop – både om vinteren og om sommeren. Om vinteren er det generelt vigtigt, fordi du i forvejen ikke går særlig meget rundt i forhold til om sommeren. Om sommeren ender vi hurtigt udenfor med vennerne for at grille, men om vinteren sidder vi hele tiden indenfor.

Det betyder, at vi ikke får bevæget os særlig meget, og derfor er det vigtigt, at vi holder os i gang. Her er det en god idé at være tilmeldt et træningscenter, så du altid kan gå derned og få trænet. Det er en god idé at lave aftaler med andre om, at du træner med dem, så du er sikker på, at du får gjort det.

Herudover er det også en god idé at tilmelde dig nogle hold i dit træningscenter, da det gør, at du bliver nødt til at komme, ellers ender du med at betale en bøde for ikke at komme.

 

5. Vær mere social

Jeg ved godt, at man ikke har lyst til at gå ud, når det er koldt og mørkt udenfor. Men det er en god idé at se venner og familie, når det er vinter.

Din krop producerer langt mere dopamin, når du er sammen med mennesker, som du godt kan lide. Derfor er det ofte gift for os, når vi isolerer os selv om vinteren. Mennesker er sociale dyr, som har brug for at være sammen med andre mennesker.

Hvis du endelig en dag skal spise usundt, hvorfor så ikke aftale, at du i det mindste gør det med en god ven.

På den måde får du noget socialt ud af at være usund, og du forbinder det automatisk ikke med en dårlig ting.

 

6. Få meget lys om dagen

Det er vigtigt, at du sørger for at få alt det dagslys, som du overhovedet kan. Det nytter ikke noget, at du går fra dit hjem direkte til arbejde uden nogensinde at se lyset. Sørg for at komme ud i dine arbejdspauser, selvom det er koldt.

Den kolde luft giver dig alligevel lyst til at komme tilbage til arbejdet, og den får dig til at føle dig ufattelig frisk.

Herudover kan man købe en lampe, som lyser med noget stærkt lys, som prøver at efterligne solen. Sådan en lampe giver dig langt mere energi, og du behøver kun bruge den et par timer om dagen for at mærke en kæmpe forskel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.