Coronakrisen har været en stor udfordring for langt de fleste virksomheder, særligt B2B-branchen, da mange medarbejdere har arbejdet hjemme og en lang række industrier er blevet de facto lukket fra den ene dag til den anden. Men 2021 bliver med alt sandsynlighed bedre og der er grund til optimisme, selvom der er meget der, skal indhentes.
I denne artikel vil vi kort komme med nogle konkrete bud på, hvordan man som dansk virksomhed kan få flere kunder i forretningen i 2021.
1: Look alike målgrupper på Facebook
Det første digitale trick som vi vil anbefale alle at overveje, er Look a like målgrupper. Dette betyder, at man uploader en kundeliste eller e-mailliste direkte til Facebook som herefter kan finde f.eks. top-1% af et lands befolkning som minder mest om de kunder, der er i dine kundelister. Dette er næsten idiotsikkert, så længe, at man har gode kunder i forvejen.
Det er samtidig yderst billigt, da man her kun skal betale for de visninger man har af sin annonce. Det kan koste 500 kr. at få vist sine annoncer 5-10.000 gange, så beløbet for et lead på en ny kunde, er for mange meget lavt.
2: Push alerts til inaktive kunder
En anden mulighed, som er billig og kan være yderst effektiv for B2B-virksomheder, er push alerts. Dette kaldes og ’browser retargeting’. Her kan man sende beskeder ud til alle der har skrevet sig op til at modtage notifikationer fra en given hjemmeside via browseren. Det vil sige, at for at en bruger kan modtage denne besked, skal deres computer blot være tændt.
De skal ikke engang være inde på din egen hjemmeside. Hvis man sælger fysiske produkter i stor stil som f.eks. kontorartikler, fødevarer eller noget helt tredje, kan dette være en rigtig god måde hvorpå man kan genaktivere gamle kunder og få dem tilbage til din hjemmeside efter lang tids fravær. Det kan også bruges hvis man kører mange kampagner og tilbud, som man vil gøre opmærksom på.
3: Account based marketing på LinkedIn
En tredje og lidt dyrere mulighed er at bruge LinkedIn til moderne account based marketing. Hvis man som virksomhed har en bestemt type kunder for øjet, herunder en meget bestemt virksomhed af en vis størrelse i kikkerten, så kan man bruge LinkedIn til igennem længer tid at målrette annoncer imod denne specifikke virksomhed og dens medarbejdere via LinkedIn. På den måde kan man hele tiden være top of mind og komme i kontakt med virksomheden løbende. Dette er særligt gavnligt, hvis man er i en branche, hvor man ved af ens aftaler skal genforhandles på et bestemt tidspunkt.
4: E-mail-automation
En fjerde mulighed der kan være yderst effektiv til at tiltrække nye kunder, er e-mail-automation. E-mail-automation har den fordel, at når først det er sat op, så kan det køre sig selv. Dog er det afgørende, at man har mange e-mails eller at man arbejder med at indsamle dem løbende. Det er dog særligt relevant for virksomheder med lange kunderejser at arbejde med dette område.
Et eksempel på en virksomhed, der har stor gavn af dette er Tasteful.me der hjælper virksomheder med at komme ind i den danske detailhandel. Her kan der være utroligt mange touch pointer fra første kontakt til at man bliver kunde. Levetiden er omvendt også lang, hvorfor e-mails kan bruges effektivt igennem hele kunderejsen.