Få kontrol over din stressede arbejdsdag – forebyg og bearbejd

Få kontrol over din stressede arbejdsdag – forebyg og bearbejd

Måske har du lige opdaget, at du er stresset, eller også har du længe gået og kæmpet med stress og måske være sygemeldt i længere tid. Under alle omstændigheder er der håb forude – stress terapi hjælper! Selv om det kan føles som om, at din krop og dine tanker aldrig vil give slip på den tilstand af konstant uro, den er i lige nu, kan stresbehandling, være med til at få dig tilbage til din normaltilstand.

Lider du af stress?

Samtaleterapi hjælper dig med at få sat ord på alle de tanker, som kører gennem dit hoved med ekspresfart og får dit hjerte til at dunke, så du ikke kan finde ro. Stress er kroppens måde at sige fra over for langvarig belastning på. Symptomerne er typisk søvnløshed, hjertebanken, tankemylder og mangel på overblik og overskud.

Tilstanden af stress er for nogle udløst af pres på arbejdet, mens det hos andre kan opstå uden at have noget med travlhed at gøre men stadig kan føles lige så udmarvende. Med stress terapi får du hjælp til at få styr på dine tanker og skille tingene ad – noget, som kan være svært eller umuligt at gøre, når krop og hjerne er i konstant alarmtilstand. Besøg TerapiNu, og få styrk din selvindsigt ved at tale om dine problemer.

Undgå stimulanser

Rigtig mange mennesker nyder at starte dagen med en kop kaffe, for ligesom at få startet motoren op. Når dagen er omme hører man tit om mennesker, der godt kan lide at tage et glas vin eller aftensmaden ”at falde ned på”. Begge dele kan være ren nydelse, men hvis man er blevet afhængig af din morgenkaffe eller rødvin efter maden, er det noget skidt.

I den ideelle verden har vi sovet så godt og tilstrækkelig længe, at vi ikke har brug for morgenkaffen og når vi nærmer os sengetid falder vi automatisk i søvn. Det er vigtigt at stressramte ikke udsætter sig selv for stimulanser. Kaffe, sukker, tobak, alkohol, cola mv. er med til at holde nervesystemet kørende og forværrer ens stress. Men også lyset fra computeren eller fjernsynet, kan være med til at holde nervesystemet kørende og få hjernen til at tro at der stadig er dagslys.

Det gode ved stress er, at den er relativ let at komme til livs. Stressbehandling kræver ingen medicin og stressbehandling stiller ikke de store krav til den stressramte, der i princippet blot skal sygemeldes og ordineres fritid og hvile.

Sluk mobilen og få rigeligt med søvn

Problemet med smartphones er, at de konstant påkalder sig brugerens opmærksomhed og frister en til at lave overspringshandlinger. De fleste kender det med at man får en SMS og telefonen hyler i lommen. Straks tager man telefonen op af lommen og læser beskeden.

Du har måske opdraget dine omgivelser til at forvente, at du konstant er online og svarer med det samme. Nu er tiden inde til at de skal opdrages til det modsatte. Før i tiden var det normalt at folk ikke var hjemme til at tage telefonen, så måtte man ringe igen senere. 

Søvn er ligesom kost og motion af afgørende betydning for vores sundhed og en vigtig faktor for at undgå stress. Efterhånden som du har fået implementeret mine råd i din dagligdag, vil du stille og rolig begynde at opleve at du nogle gange faktisk godt kan falde i søvn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.