Corona krisen ser nu endelig ud til at have sluppet sit kraftige tag i Danmark og den danske økonomi. Og selvom det har været en hård tid for mange, så er der stadigvæk været en række brancher, som faktisk har klaret sig rigtig godt under Corona krisen. I denne artikel vil vi kort gennemgå nogle af disse brancher forklarer hvorfor de har lykkedes med at klare det så godt, imens andre har haft det så svært.
(Digital) Marketing
Den første branche som er værd at fremhæve, er digital marketing. Digital marketing som branche har haft utrolig stor vækst de sidste mange år og Corona kunne ikke lave om på dette for i takt med den fysiske verden lukkede ned fik flere og flere øjnene op for hvor vigtigt det var at kunne sælge sine varer online.
Derfor så man blandt andet i 2020 at blandt andet Black Friday var større end nogensinde og det samme ser ud til at være tilfældet i år det ser derfor ikke ud til Der er noget der Sådan lige kan stoppe denne branche.
Byggebranchen
En anden branche som ikke kunne stoppes af Corona, var byggebranchen.
En af de store fordele som byggebranchen havde som mange andre brancher ikke har er at langt størstedelen af arbejdet foregår udendørs eller med stor social afstand. da man går relativt få mennesker på et stort område. Dette gjorde at mange byggeprojekter kunne fortsætte selv under nedlukningen af Danmark som mange blev berørt af.
Derudover medførte nedlukningen af mange virksomheder og hjemsendelsen af mange medarbejdere ligeledes at mange valgte at investere i nye boliger eller renovere deres eksisterende bolig. Det har medvirket til at der er opstået en stor mangel på faglærte håndværkere herunder særligt tømrere og ikke mindst elektrikere. Og denne udvikling ser også ud til at fortsætte godt ind i 2022, hvor der stadigvæk ser ud til at være fyldt ordrebøgerne så langt øjet rækker. En af de virksomheder der har haft rigtig travlt, er blandt andet Celero som er en dansk nedrivningsvirksomhed med base i Nordsjælland, men som dækker hele landet. Her fortæller man om stor efterspørgsel fra både privatpersoner og særligt virksomheder.
Fastfood- og takeaway restauranter
En tredje branche som nød godt af Corona epidemien var fastfood og takeaway restauranterne. Og her siger vi fastfood og takeaway restauranterne. For det var langt fra alle restauranter, der tog godt imod den store nedlukning af Danmark. Men dem som overvejende tjener deres penge på takeaway havde kronede tider. Dette skyldes særligt, at danskerne ikke længere kunne bruge de samme penge som de tidligere kunne og derudover tilbragte de mere tid hjemme, hvorfor mange naturligt lidt oftere valgte at gå på Wolt eller Just Eat for at bestille deres aftensmad. Det skal dog siges, at mange restauranter stadigvæk efter Corona krisen og oplukningen af Danmark har det svært og derfor kan man ikke endegyldigt konkludere at selve restaurationsbranchen er ude af krisen endnu. Men flere restauranter har ikke desto mindre fået øjnene op for hvor vigtigt det er at kunne tilbyde et supplement til deres a la carte menu.
It-branchen
Den sidste branche der havde rigtig god tid under Corona krisen var ikke så overraskende it-branchen. Ligesom sin søsterbranche i form af digital marketing opstod der helt naturligt på grund af nedlukning af Danmark en øget efterspørgsel efter digitale løsninger, både hos store og små virksomheder. Således har mange virksomheder valgt at investere i nye ERP-systemer for at gøre deres virksomhed mere digital og for at få et større overblik over hele deres forretning. Det var en udvikling man også så under finanskrisen tilbage i 2007, hvilket blot understreger, at mange virksomheder får øjnene op for at øge deres effektivitet i en krisetid. Dog har der været områder og brancher, der har været så hårdt ramt af nedlukningen ikke selv it-virksomhederne kunne lade sig gå helt fri det det gælder blandt andet i Vestjylland, hvor særligt fiskeriet blev lukket ned som har en stor betydning for rigtig mange it-virksomheder som arbejder inden for denne sektor.